Zachowaj swój naturalny rytm!


zachowaj_swoj_naturalny_rytm

O zegarze biologicznym zapewne słyszał każdy. Jednak nie każdy wie, jakie czynniki go regulują. Według najnowszych badań ruch, podobnie jak światło, wpływa na kondycję naszego wewnętrznego zegara. Aby go wyregulować, wystarczy codziennie iść na spacer lub przejechać się rowerem.

Problemy ze snem? Brak energii? Apatia? Można temu łatwo zapobiec, a jeśli już się pojawi – można się tego pozbyć. I to bez leków czy suplementów diety. Naukowcy ze Szkoły Medycznej Harvarda mają na to receptę – aktywność fizyczna. Koniecznie regularna. Organizm „zapamiętuje” ruch oraz stany spoczynku, które powinny być ściśle związane z porami dnia.

W dzień wysiłek, w nocy odpoczynek

Człowiek nie rodzi się z uregulowanym zegarem biologicznym. Musi się go „nauczyć” lub raczej „wypracować”. Małe dziecko odróżnia pory dnia nie tylko ze względu na światło lub jego brak, ale także poprzez aktywność rodziców związaną z opieką nad nim. Dorośli często zaburzają ten naturalny porządek poprzez brak wysiłku fizycznego za dnia – siedzący tryb życia – oraz aktywność nocą. To powoduje, że organizm „szaleje”. Niestety z wiekiem jest coraz trudniej wyregulować ten rytm, ale nie znaczy to, że nie da się tego osiągnąć. Paradoksalnie można to zrobić w bardzo prosty sposób.

Aktywność zamiast pigułki

Środki nasenne potraktujmy jako ostateczność. Lepiej codziennie wyjść na długi spacer lub pojeździć rowerem. Można też biegać, jeździć na rolkach lub ćwiczyć, ale ważne jest, aby wykonywać te czynności codziennie, najlepiej o tej samej porze. Organizm nauczy się kiedy jest dzień, a kiedy noc. Pamiętajmy, że podczas ruchu wytwarza się szereg substancji, które pozytywnie działają na zdrowie i samopoczucie – m.in. hormony szczęścia.